Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» kejohanan futsal Underground
Sun Sep 13, 2009 6:44 pm by SiLenTKiLLeR

» kasi panas line lg...|||pulau sayak|||
Thu Jan 15, 2009 12:42 pm by SiLenTKiLLeR

» trip to indon...kasi panas line skit
Mon Jan 12, 2009 6:17 pm by kink_kuwen

» WATANIAH RECRUITMNET FOR IPG STUDENTS
Sun Jan 11, 2009 1:48 pm by elextro

» aidilfitri yang lalu...
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» cara naik bas tanpa dikenakan tambang...boleh la dipraktikkan
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» apa yang korang faham tentang C.I.N.T.A...
Tue Nov 11, 2008 6:08 pm by SiLenTKiLLeR

» [WTA] Apsal la parking lambat bebeno siap!!
Sun Oct 12, 2008 5:20 am by nuket2

» masalah anda? kami bantu....
Sun Oct 12, 2008 5:18 am by nuket2

» PROBLEM PC atau LAPTOP!!
Sun Oct 12, 2008 5:15 am by nuket2


Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

View previous topic View next topic Go down

Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by LAh_oum on Wed Jul 30, 2008 3:45 am

Kita selalu mengaitkan nasyid dengan sesuatu yang baikk....
adakah niat yang baik boleh menghalalkan cara.............
sekadar renungan.....

pendapat yang boleh dikongsi....... ( bkn pendapat peribadi aku gak.....sekadar berkongsi.....)

Kesalahan Nasyid Dari Kacamata Ahlus Sunnah (Secara Ringkas):
------

1 – Menjadikan Kalamullah dan Hadis-hadis Rasulullah sebagai mainan di pentas-pentas hiburan.

2 – Menjadikan seruan dakwah sebagai barang dagangan dan bahan mengejar glamour.

3 – Mengandungi banyak fakta-fakta hadis yang batil.

4 – Dijadikan sebagai batu loncatan untuk mengejar populariti.

5 - Mencemarkan imej dakwah.

6 – Melibatkan kaum wanita dalam hal persembahan dan gejala percampuran pergaulan (ikhtilat)

7 – Menjadikan seolah-olah agama itu tidak lagi laku dalam medan dakwah yg sunnah, lalu dijaja melalui bentuk hiburan, seolah-olah menyamakan seperti perbuatan paderi-paderi kristian yang menjadikan agama mereka sebagai bahan nyanyian di gereja-gereja. (Rujuk al-Anbiya’: 45, dan al-Ankabut: 51)

8 - Menjadikan zikir-zikir dilagukan dalam bentuk melodi-melodi tertentu, padahal ia adalah haram. Allah memerintahkan supaya berzikir dengan rendah diri, rasa takut, dan suara yang perlahan. (rujuk al-a’raaf: 205)

9 – Menggantikan al-Qur’an dan hadis dengan nyanyian untuk mendakwahi masyarakat, dengan alasan bahawa masyarakat kini sudah tidak tertarik dengan al-Qur’an dan al-Hadis. Persoalannya, adakah nabi dan para sahabat, pernah berdakwah dengan menggunakan medium nasyid dan lagu walaupun keadaan mereka amat sukar pada masa itu, malahan mereka lantas mengharamkan nyanyian?

10 – Menyebar-luaskan penggunaan alat-alat muzik (dan bunyi-bunyian) yang telah sedia maklum bahawa diharamkan dalam kebanyakan hadis-hadis Rasulullah.

11 – Menyebar-luaskan video-video klip yang mana tanpa keperluan yang mana mengandungi adegan-adegan lakonan.

12 – Sebahagiannya mengandungi kesalahan yang teruk dalam hal aqidah, malah membawa pendengar ke lembah maksiat dalam bentuk yang halus dan dengan bertopengkan nama Islam.

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by fizzy dizzy on Wed Jul 30, 2008 7:35 am

sama-sama lah kita renungkan.....

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by abusyubaity on Wed Jul 30, 2008 2:59 pm

thanx kpd saudara lah yg sudi memberi garis panduan dan indeks adab bernasyid...kadang2 sedar x sedar ada group nasyid menggunakan lagu diorng sbg pentas untuk mmprosikan nama dan glamour...tak kurang gak yg memasukkan ayat2 jiwang n percintaan sesama manusia..seolah2 lagu jiwang dinasyidkan...mana perginya niat dan perjuangn sebenar utk membawa misi dan dakwah agama Allah..sebab itu saya tertarik dlm lirik lagu mawaddah yg bertajuk Doa Seorang Penyayi

Doa Untuk Penyanyi
Album : Takutilah Tuhan
Munsyid : Mawaddah
http://liriknasyid.com


Tuhan, jagalah hatiku selalu
Agar aku tidak riak dengan suaraku
Biasanya bernyanyi ini riak payah dielak
Setegah orang itulah yang dicari
Jadikanlah bidangku ini ibadak kepada-Mu
Jauhkanlah hatiku dari mencari nama dan glamour

Apakah ertinya nama dan glamour jika Engkau murka
Nama dan glamour didunia lagi tidak sampai kemana
Apalah lagi di Akhirat sana menyesal tidak berguna
Iklaskanlah hatiku agar kerjaku ini jadi ibadah

Ya Allah, jadikanlah aku bernasyid
Sebagai salah satu bidang dakwah
Mengajak manusia membesarkan dan mencintai-Mu
Aku berlindung dengan-Mu
Agar tidak mengajak manusia memuja diriku
Aku tidak mahu semuanya itu ya Tuhanku
Redho-Mu lah yang aku mahu

Tuhan jadikanlah nasihat yang aku beri
Melalui lagu ini untuk diriku dahulu
Kemudian buat pendengar yang mendengar lagu-laguku ini
Agar aku insaf, mereka juga insaf bersamaku
Aku berlindung dengan-Mu
Dari mendapat komersial dan nama

Tuhan! Jagalah hatiku selalu
Biarlah aku bernasyid hanya kerana-Mu
Apalah ertinya pujian manusia terhadapku
Jika di Akhirat kelak aku dihukum ke neraka-Mu
Ampunkanlah aku


Mohonlah pada tuhan agar sentiasa menjaga iman kita,mengawal hati kita dari kelekaan dunia... Smile

abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by fizzy dizzy on Wed Jul 30, 2008 4:31 pm

tq di atas ulasan bernas abu syubaity...
majulah fud utk nasyid...
aku no comment laaa bab2 agama nih..
kena serah pada yg lebih ariff...
xke gitu abu syubaity?

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by Jetskier on Wed Jul 30, 2008 10:42 pm

kesimpulan ringkas yg padat dan bernas serta tepat???
sape nak jawab...moderator??

Jetskier
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 83
Age : 30
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by kink_kuwen on Wed Jul 30, 2008 11:52 pm

ko pasti ke xde sapa yg melihat ahli kumpulan mawwadah tu hingga menimbulkan nafsu...kita melihat lagu yg didendangkan,bkn penyanyi nya...cukup la berkata cun la ahli mawwadah,tu dah macam menaikkan nafsu.napa mawaddah tu xpakai cam aisha(ayat2 cinta) utk mengurangkan fitnah?

-pandangan dari org yg xbrapa tahu

_________________
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik!"

Learn New Thing here
GREAT photographer born here
My Connections

kink_kuwen
Mod Leader
Mod Leader

Male
Number of posts : 152
Age : 31
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by fizzy dizzy on Thu Jul 31, 2008 12:05 am

tumpang tnya...
kalo dok nyanyi nasyid dalam tandas tu plak cmna?
hehehe (soalan berkaitan isu semasa)

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by fizzy dizzy on Thu Jul 31, 2008 12:06 am

saudara abu syubaity...
sila jawab soalan kink kuwen...
jawab jgn xjawab...

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by abusyubaity on Thu Jul 31, 2008 2:06 am

terima kasey kawan2 atas komirmen n perhatian diberikan dlm isu ni....to fizzy dizzy...thanz again..cayalah mate! komen dlm tandas tu plak...just 4 suka2 jerk...tapi tang part lirik yg ada kalimah tuhan n sewaktungannya....kenalah pkai mode silent ye...shhhhh....

kepada kink_kuwen...apa yg boleh aku katakan..bergantung kpd tahap penilaian n kaca mata seseorng tu utk melihat mereka di pentas persada seni..apa yg perlu kita jaga utk mantapkan pandangan mata ...?/iman,amal, n keikhlasn hati..mcmana nak dpt semua tuh...hanya amal ma'ruf n nahi mungkar...antaranya ialah bersolat,berposa..thay's is tiang peneguh agama!yup..im agreed pkai kelubung tutup mulut mmg satu unjuran agama...tapi as long entire face n tapak tangan adalah bukan aurat bagi wanita...so x menjadi penghalang....n mostly depa ni(geng2 mawaddah) mmg nampak niat baik utk menghidangkan kita dendangan lagu nasyid yg mmbawa larat ngan mesej ketuhanan n sayangi manusia.tapi sy setuju if geng2 mawaddah ni pkai kelubung tutup muka...baru la nampak more islamic kan... kink_kuwen ni bagus la...mesti peminat number 1 mawaddah kat maktab..i like it! cayalah yot!!!

abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by kink_kuwen on Thu Jul 31, 2008 2:49 am

aku xsuka semua penyanyi nasyid wanita...bkn prejudis.utk jawapan saudara,niat tidak menghalalkan cara...kalau dah haram,ttp haram...lgpun saudara xjawab soalan sy,pasti ke semua yg menonton kumpulan mawaddah ni xnaik nafsu nya?still berdosa kan...lu pikir la sendiri fud...ko yg peminat no 1,nak tolak kat aku lak

_________________
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik!"

Learn New Thing here
GREAT photographer born here
My Connections

kink_kuwen
Mod Leader
Mod Leader

Male
Number of posts : 152
Age : 31
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by fizzy dizzy on Thu Jul 31, 2008 4:48 am

aku xmau campuq...hehehe lol!

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by abusyubaity on Thu Jul 31, 2008 11:06 pm

sy hormat pendirian saudara kink_kuwen...utk soalan anda,sy x bisa menjawabnya atas kecetekan ilmu agama serta rasa diri ini x layak utk mngulas lebih dlm hal ini...mungkin saudara kink_kuwen lebih tahu atau boleh rujuk kpd mereka dr golongan agama...mudah-mudahan kita semua dpt hikmah dan pengajaran.... kita merancang,Allah menentukan...tapi Allah sebaik-baik perancang.

abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Nasyid y betul dan tak bapa betulll....l?!!!??

Post by Sponsored content Today at 5:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum