Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» kejohanan futsal Underground
Sun Sep 13, 2009 6:44 pm by SiLenTKiLLeR

» kasi panas line lg...|||pulau sayak|||
Thu Jan 15, 2009 12:42 pm by SiLenTKiLLeR

» trip to indon...kasi panas line skit
Mon Jan 12, 2009 6:17 pm by kink_kuwen

» WATANIAH RECRUITMNET FOR IPG STUDENTS
Sun Jan 11, 2009 1:48 pm by elextro

» aidilfitri yang lalu...
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» cara naik bas tanpa dikenakan tambang...boleh la dipraktikkan
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» apa yang korang faham tentang C.I.N.T.A...
Tue Nov 11, 2008 6:08 pm by SiLenTKiLLeR

» [WTA] Apsal la parking lambat bebeno siap!!
Sun Oct 12, 2008 5:20 am by nuket2

» masalah anda? kami bantu....
Sun Oct 12, 2008 5:18 am by nuket2

» PROBLEM PC atau LAPTOP!!
Sun Oct 12, 2008 5:15 am by nuket2


element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

View previous topic View next topic Go down

element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by LAh_oum on Wed Jul 30, 2008 3:38 am

assalamualaikum..
heboh diperkatakan bahawa lagu ini mempunyai unsur lirik y syirik dan menyalahi akidah...
tetapi.....
lagu ni top 1 dalam carta ikim....
hitzss dan selalu diputarkan di radio2..... Question

ni pendapat mengenai isu tersebut.....(bukan pendapat peribadi aku........)

Kesalahan Aqidah Di Dalam Lirik Lagu Di Atas:
------

“Kembali Ruh kembali
Kembalilah ke dalam diri”

1 - Menyeru (berdoa) yang entah tidak tahu kepada siapa ditujukannya.
2 – Andai diserukan kepada Allah, ia tetap bentuk doa yang batil.
3 – Tidak wujud petunjuk dari dalil bahawa jasad (mahupun suatu entiti yang berasingan daripada roh) mampu merintih atau melafazkan perkataan seumpama itu dalam keadaan selepas mati.

“Jantung berdegup kencang menantikan malaikat datang”

1 – Menurut al-Qur’an dan Hadis, kita tidak tahu, bilakah masanya ajal akan datang bertandang. Dan tiada manusia yang menantikan kedatangan malaikat maut. (Rujuk al-An’am: 2).
2 – Hal qadha dan Qadar, adalah suatu persoalan ghaib yang menjadi rahsia disisi Allah. (Rujuk al-An’am: 59)

Kesalahan ke-3: Menisbahkan diri sebagai orang yang mengalami kematian lalu mampu menceritakan kisah kematiannya kepada dunia luar.

1 – Tidaklah diceritakan hal-hal yang ghaib itu melainkan melalui perantaraan al-Qur’an dan Rasul-Nya. Cukuplah al-Qur’an dan Rasulullah sebagai petunjuk.

“7 langkah pun baru berlalu
Seusai talqin bernada syahdu”

1 – Tidak ada talqin di waktu sesudah kematian. Talqin menurut sunnah adalah semasa seseorang itu sedang nazak (yakni: bukan selepas mati dan dilakukan di atas kuburan), lalu diajari dengan kalimah la ilaha illallah atau lafaz syahadah. Itulah hakikat talqin yang sebenar. (rujukan: Ahkamul Janaiz, Sheikh al-Muhaddith Muhammad Nashiruddin al-Albani)

“Selama ini diceritakan kini aku merasakan
Di alam barzakh jasad dikebumikan”

1 - Tidak ada manusia yang mati mampu menceritakan perihal kematiannya.
2 – Jasad adalah dikebumikan di dalam kubur. Yang pergi ke alam barzakh adalah ruh.

“Ajal yang datang di muka pintu”

1 – Tidak pernah ada petunjuk Dalil yang memberitahu bagaimana bentuk dan rupa datang-nya ajal. Juga tiada petunjuk bila datangnya ia, melainkan semua itu atas rahsia Allah.

source:
http://an-nawawi.blogspot.com
http://bahaya-syirik.blogspot.com

edit by : MuSick Moderators

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by wawa on Wed Jul 30, 2008 7:18 am

wah! bio btol.lagu peberet aku nih. best woo lagu nie. da 2, xleh nyanyi da ka? Crying or Very sad

jap2! lirik

“Kembali Ruh kembali
Kembalilah ke dalam diri”

bkn ke lirik die

“Kembali oh kembali
Kembalilah ke dalam diri”

yg membw maksud (pendapat aku nih), muhasabah diri ataupun senang citer, sedar diri ckittt. hehe.

“Ajal yang datang di muka pintu”
pendapat aku la, lagu nie xckp ajal dtg di muka pintu btol. itu just gambarn atau kiasan yg mnunjukkan yg ajal die da dekat. mcm org mlayu la, byk berkias..

sahih ke benda yg ko dpt nie,lah?

wawa
Moderator
Moderator

Female
Number of posts : 8
Age : 29
Hometown : kuala terengganu
Registration date : 2008-07-26

View user profile

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by fizzy dizzy on Wed Jul 30, 2008 7:49 am

erm nth laaa..aku xbrani nk ckp apa...
dalam lgu pon ada unsur2 semantik....
kadang2 xleh nk tafsir terus maksud secara direct...
kena tnya yg pakar nih...
munib..fud..tlg ulas...

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by elextro on Wed Jul 30, 2008 11:18 am

Menanti Di Barzakh
Album : Halawatul Iman
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com


Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

ini lirik yg sebenar yg aku dapat.. Basketball

elextro
Forumaster
Forumaster

Male
Number of posts : 70
Age : 30
Hometown : Alor Star
Registration date : 2008-07-21

View user profile http://iptho.forumotion.net

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by jahn valentino on Thu Jul 31, 2008 11:47 pm

Assalamualaikum,

pada pendapat sy, mgkin penulis lirik ini hanya menggunakan ayat atau bahasa yang berkias a.k.a berunsur puitis... cuma perlu kita fahami bahawa penulis lirik cuba menggambarkan keadaan sakaratulmaut mengikut imaginasinya... walau apa sekalipun, hendak lah kita mendapat sedikit atau banyak keinsafan daripada apa yg cuba disampaikan kepada para pendengar irama nasyid......

jahn valentino
Freshy
Freshy

Male
Number of posts : 10
Age : 30
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by LAh_oum on Fri Aug 01, 2008 12:45 am

wawa wrote:wah! bio btol.lagu peberet aku nih. best woo lagu nie. da 2, xleh nyanyi da ka?

jap2! lirik

“Kembali Ruh kembali
Kembalilah ke dalam diri”

bkn ke lirik die

“Kembali oh kembali
Kembalilah ke dalam diri”

yg membw maksud (pendapat aku nih), muhasabah diri ataupun senang citer, sedar diri ckittt. hehe.

“Ajal yang datang di muka pintu”
pendapat aku la, lagu nie xckp ajal dtg di muka pintu btol. itu just gambarn atau kiasan yg mnunjukkan yg ajal die da dekat. mcm org mlayu la, byk berkias..

sahih ke benda yg ko dpt nie,lah?

lagi sekali aku nk tegaskan disini..
ni bukan pendapat peribadi aku...cuma tertarik ngan pendapat tu dan nak berkongsi bersama...
jika ade pendapat lain post la kat cni...
aku pn sedikit konfius ngan pa y diutarakan...
bukan la bermaksud da tak leh nk nyanyi...
aku setuju lagu ni mmg mengingatkan kepada kematian...
keinsafan...muhasabah diri...
tahu akan tiba masanya kita akan menuju ke tak lain tak bukan .......
alam barzakh...
pasal lirik lak mybe terdapat kekeliruan..
tp y sebelumnye pn mmg cerita pasal roh kan.....
kesahihan tu aku rase betul...
kalau ikut dalil dia tu betul laaa...ikut hujah dia...
tapi maybe tak seperti yang betul2 dimaksudkan penulis....
hujah dia ikut kefahaman dia la....xsemestinya betul....
kalau ade hujah lain..leh la terima ngan bukti yang kukuh n sahih...
pe pendapat korang? moderator??


forum ttg ni ade gak dalam forum i love islam..... Laughing

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: element syirik dalam lagu menanti di barzakh-fareast???!!!!??!?!

Post by Sponsored content Today at 6:10 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum