Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» kejohanan futsal Underground
Sun Sep 13, 2009 6:44 pm by SiLenTKiLLeR

» kasi panas line lg...|||pulau sayak|||
Thu Jan 15, 2009 12:42 pm by SiLenTKiLLeR

» trip to indon...kasi panas line skit
Mon Jan 12, 2009 6:17 pm by kink_kuwen

» WATANIAH RECRUITMNET FOR IPG STUDENTS
Sun Jan 11, 2009 1:48 pm by elextro

» aidilfitri yang lalu...
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» cara naik bas tanpa dikenakan tambang...boleh la dipraktikkan
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» apa yang korang faham tentang C.I.N.T.A...
Tue Nov 11, 2008 6:08 pm by SiLenTKiLLeR

» [WTA] Apsal la parking lambat bebeno siap!!
Sun Oct 12, 2008 5:20 am by nuket2

» masalah anda? kami bantu....
Sun Oct 12, 2008 5:18 am by nuket2

» PROBLEM PC atau LAPTOP!!
Sun Oct 12, 2008 5:15 am by nuket2


Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

View previous topic View next topic Go down

Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by LAh_oum on Wed Jul 30, 2008 2:29 am

Letto- Sebelum Cahaya

ku teringat hati
yang bertabur mimpi
kemana kau pergi cinta
perjalanan sunyi
engkau tempuh sendiri
kuatkanlah hati cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta

kekuatan hati yang berpegang janji
genggamlah tanganku cinta
ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
temani hatimu cinta

sebelum cahaya,letto
sebuah lagu pop melankolik, yg sangat2 enak di dengar oleh halwa telinga.
Namun, yes lirik nya agak kabur dn tersirat.
terdapat juga sedikit sebanyak pandangan peribadi tentang maksud tersirat
dlm lagu nih.......................
ada yang kata lagu nih sebuah lagu kerohanian, mungkinkah..?

untuk aku.. aku pun masih x brape paham maksud sebenar lagu nih.
tp pendapat aku sendiri,
lagu nih berkisar pesanan/kata-kata semangat dari seseorang kepada
seseorang yg lain.................
tp tu pendapat ringkas aku sendiri............

kat bwh nih aku paste skit ulasan tentang lagu nih dr blog lain. (bahasa indonesia.)

Kata pertama yang keluar adalah, "itu kan ngingetin kita sama sholat lail mbak?"
Heran dan takjub sebetulnya hati saya, kok bisa ya??

Dia meneruskannya ….

Bait pertama
lagu ini menunjukkan
kalau Alloh selalu mengawasi kita Alloh melihat kita yang sedang tidur tiba-tiba terbangun...kita pergi untuk ambil air wudhu maka mengapa disana dituliskan
kemana kau pergi cinta...............
kemudian kita menegakkan sholat malam, dalam kesunyian, sendiri ketika semua orang tengah terlelap ketika dingin sangat menusuk di tulang, ketika mata masih terkantuk-kantuk. Siapa yang sanggup untuk menjalankannya??
kekuatan hati untuk melaksanakan raka'at demi raka'at,
lantunan ayat2 suci yang kita baca dan dzikir dengan penuh ketawadhuan.
Inilah makna yang dia temukan dalam baris perjalanan sunyi yang kau tempuh sendiri, kuatkan hatimu cinta.........

Bait kedua,
Alloh ingin menentramkan hati kita,
Alloh mengingatkan bahwa kita tidak sendiri dalam menjalankan sholat Lail,
lihatlah ada embun pagi yang selalu menemani kita hingga fajar muncul dari ufuk timur (y menemanimu sebelum cahaya......)
dan rasakanlah sepoi-sepoi angin di sepertiga malam,
yang dengan sangat lembut meniup mukena kita. (angin yang menghembus mesra y membelaimu cinta.....)
Sungguh kita tidak sendiri saat sholat Lail ditegakkan.
Dan mereka inilah yang dapat kita jadikan saksi di akhirat kelak.

Bait ketiga
menerangkan siapa yang punya tekad kuat tersebut?
untuk menegakkan sholat malam setiap hari, setiap malam...
Dia adalah orang-orang yang selalu berpegang teguh pada janjinya terhadap Alloh.(kekuatan hati yang berpegang janji..........)
Janjinya bahwa dia kan selalu menjadikan Alloh sebagai Illah dalam hidupnya
dan Allah tidak akan sekali2 melupakan orang yang selalu mengingati-Nya
selangkah kau rapat pada-Nya..seribu langkah Allah kan rapat padamu,Orang yang selalu mengingatinyaa........(ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
temani hatimu cinta..............)
Subahanallah….......renung2kan...............

source :
http://penakayu.blogspot.com/2007/09/zikir-sebelum-cahaya.html
http://www.pintunet.com/lihat_opini.php?pg.../07052008/79752

edit by : moderators

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by kink_kuwen on Wed Jul 30, 2008 11:47 pm

smart la lah...camni la kita nak...sarat dgn ilmu...
double meaning is everywhere

_________________
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik!"

Learn New Thing here
GREAT photographer born here
My Connections

kink_kuwen
Mod Leader
Mod Leader

Male
Number of posts : 152
Age : 31
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by fizzy dizzy on Thu Jul 31, 2008 1:23 am

hehehe letih aku baca...
tq kepada lah oum yg sanggup berkongsi...

fizzy dizzy
Super Senior
Super Senior

Male
Number of posts : 145
Age : 30
Hometown : bAndAr dirAjA ArAu
Registration date : 2008-07-28

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by freezy on Thu Jul 31, 2008 1:31 am

nice post !!

freezy
YDP
YDP

Male
Number of posts : 91
Age : 31
Hometown : Sentosa Hill
Registration date : 2008-07-26

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by nuket2 on Tue Aug 05, 2008 1:11 am

sabar lah... kadang˛ kita rasa dunia ni tak adil bagi kta.. tp kta jgn myalahkannya semata-mata.. ini semua dugaan kepada kita utk menempoh hari-hari mendatang dgn tabah..
sabar ye lah naa..

nuket2
admin
admin

Male
Number of posts : 78
Age : 30
Hometown : bandaraya beseri, perlis
Registration date : 2008-07-22

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by LAh_oum on Tue Aug 26, 2008 12:54 pm

nuket2 wrote:sabar lah... kadang˛ kita rasa dunia ni tak adil bagi kta.. tp kta jgn myalahkannya semata-mata.. ini semua dugaan kepada kita utk menempoh hari-hari mendatang dgn tabah..
sabar ye lah naa..

lari tajuk.. leh banned kot makhluk nie... farao farao

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by elextro on Wed Aug 27, 2008 7:41 am

ko giler ape nak ban admin?

elextro
Forumaster
Forumaster

Male
Number of posts : 70
Age : 30
Hometown : Alor Star
Registration date : 2008-07-21

View user profile http://iptho.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by LAh_oum on Fri Aug 29, 2008 3:06 am

elextro wrote:ko giler ape nak ban admin?

ni pun lari tajuk... nak kene banned kot mamat ni....wakakaka lol! lol!

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by pLaTipUs on Mon Sep 01, 2008 2:29 pm

huhuhu.....
ade lg lagu yg double meaning?
lagu iptho ade double meaning x?

pLaTipUs
Freshy
Freshy

Male
Number of posts : 4
Age : 27
Hometown : n.sembilan
Registration date : 2008-07-24

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by LAh_oum on Mon Sep 01, 2008 8:44 pm

pLaTipUs wrote:huhuhu.....
ade lg lagu yg double meaning?
lagu iptho ade double meaning x?

lirik merupakan satu karya agung seseorang penulis berdasarkan cara dia
menunjukkan atau meninterpretasikan sesuatu..
pemahaman...pemikiran..falsafah yang ingin disampaikan..
dan digambarkan melalui susunan bait2 lirik y indah....
ia memerlukan penguasaan yang tinggi dalam menulisnya..
maka terjadi la y dinamakan double meaning..
mengikut pemahaman masing2..huhu

lagu iptho...ade kot..
cuba post lirik die ..kite tgk sesame...huhuhu study

LAh_oum
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 59
Age : 31
Hometown : Kota Bharu, Kelantan
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Sebelum Cahaya_LETTO...makna disebalik lirik yang tersirat

Post by Sponsored content Today at 5:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum