Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» kejohanan futsal Underground
Sun Sep 13, 2009 6:44 pm by SiLenTKiLLeR

» kasi panas line lg...|||pulau sayak|||
Thu Jan 15, 2009 12:42 pm by SiLenTKiLLeR

» trip to indon...kasi panas line skit
Mon Jan 12, 2009 6:17 pm by kink_kuwen

» WATANIAH RECRUITMNET FOR IPG STUDENTS
Sun Jan 11, 2009 1:48 pm by elextro

» aidilfitri yang lalu...
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» cara naik bas tanpa dikenakan tambang...boleh la dipraktikkan
Thu Jan 08, 2009 10:53 pm by SiLenTKiLLeR

» apa yang korang faham tentang C.I.N.T.A...
Tue Nov 11, 2008 6:08 pm by SiLenTKiLLeR

» [WTA] Apsal la parking lambat bebeno siap!!
Sun Oct 12, 2008 5:20 am by nuket2

» masalah anda? kami bantu....
Sun Oct 12, 2008 5:18 am by nuket2

» PROBLEM PC atau LAPTOP!!
Sun Oct 12, 2008 5:15 am by nuket2


Mawaddah...who are they???

View previous topic View next topic Go down

Mawaddah...who are they???

Post by abusyubaity on Fri Jul 25, 2008 2:46 am

Mawaddah..satu nama yg memang x asing kita dengar.Lebih2 lagi kat maktab IPTHO ini , kerana terdapat beberapa org membe kta yg membawa n memperkenalkan group ini.Sehingga menjadi siulan dan nyanyian oleh segelintir membe kita terutamanya nuket2 dan tok chong.Walaubagaimanapun, kita jarang mendengar kumpulan ini di Tv,radio,ataupun di dada akhbar dan majalah hiburan.Jadi,persoalannya di sini...siapakah mereka..apakah tujuan mereka...adakah mereka kumpulan nasyid underground yg bergerak secara senyap...untuk merungkai persoalan itu..di sini terdapat beberapa informasi dan sedikit maklumat mengenai kump nasyid mawaddah supaya anda lebih jelas dan faham..

--ditubuhkan pada awal 2002 di Jordan,membawa mesej menyampaikan lagu2 ketuhanan dan spritual sesama insan untuk
pembangunan jiwa
--mempunyai banyak cawangan di serata dunia seperti
Malaysia,Thailand,Indonedia,Singapura,Brunei,Jordan,Australia,France,dan Filiphina..
--merupakan salah satu cabang dari Rufaqa' Corporation,salah sebuah syarikat korporat di bawah gagasan Ustaz Asshari
Muhammad...bekas ketua kumpulan Al-Arqam
--bukan setakat nasyid, malah mempunyai beberapa bahagian lain seperti bahagian perkusi(alat muzik),seni
persembahan,audio video..
--mempunyai ramai ahli..dibahagikan kepada beberapa peringkat:-
Mawaddah perdana - terdiri daripada 5 @ 6 org yg biasa kita lihat seperti khaulah(anak perempuan ust asshari),fatin.
Mawaddah kecil
Mawaddah harapan
Mawaddah putera
--beroperasi pusat di bandar country homes,rawang...wafi mesti penah pi
--menerbitkan lebih dari 15 album..antaranya Sayangi Manusia Cintai Tuhan..Tsunami..Cintai Tuhan..Takutilah Tuhan
--lagu meletop di pasaran dan telinga budak2 maktab :-rasa bertuhan, terima kasih tuhan, tuhan Maha Agung,
kesedihanku...
--klau anda berminat nak ambik tahu,dan ingin mendengar lagu dr kumpulan mawaddah..bolehlah serch di imeem.com atau
youtube..ataupun dpt terus dari saya..klau nak bukak laman web mawaddah...x leh sbb kena band oleh
kerajaan..mungkin atas sebab kegoyahan yg berlaku oleh syarikat induknya..tapi kumpulan ini ditubuhkan atas dasar
menyemarakkan indutsri nasyid tanah air disamping menyemai kesuburan jiwa berlandaskan Islam...suatu yg
mendamaikan...
--ni lah sikit maklumat pasai mawaddah..lepas ni kalu diizinkan oleh Allah..saya akan panjangkan lagi..InsyaAllah
[img]


Last edited by abusyubaity on Mon Jul 28, 2008 11:45 pm; edited 1 time in total

abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by Jetskier on Mon Jul 28, 2008 2:41 pm

group ni sume awe2 eh??
wawa...padan ngan fud Cool

Jetskier
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 83
Age : 30
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by elextro on Mon Jul 28, 2008 2:52 pm

org minat nasyid mawaddah sbab isi kandungan yg ada dalam bait-bait naysid tu ke atau sbab rsa indah melayan rasa tgk gadis-gadis yg solehah wannabe dlm nasyid tu? sudahla..klau kita dgr nasyid yg prempuan nyanyi kononya utk insaf dan menghayati liriknya yg berunsurkan ketuhanan, tp sebenarnya kita tipu diri sendiri...kita hnya asyik trbuai dgn suara merdu dan kelunakkan suara penasyidnya. bkn dgn mghayati liriknya..ingatlah..ini semua bayangan dan suntikan halus nafsu yg turut disokong oleh syaitan yng selalu cuba mnipu kita supaya kita menganggap diri kita sgt baik apabila mndgr lagu nasyid ini. biarlah golongan wanita sahaja yg mendengar nasyid yg dinyanyikan wanita. byk lagi kaum lelaki yg turut mendendangkan nasyid berunsur ketuhanan. ini cuma pendapat aku je yg diri sndiri pn xbetul. trpulglah pd diri sndiri yg menilai..jika anda menganggap nasyid sbg salah satu agen dakwah, mka sy rsa xperlulah kita nk dgr nasyid yg didndangkan oleh prmpuan sbab smua tu bleh mndtgkn klalaian dan buaian nfsu je..tepuk dada tnya selera..

elextro
Forumaster
Forumaster

Male
Number of posts : 70
Age : 30
Hometown : Alor Star
Registration date : 2008-07-21

View user profile http://iptho.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by pokshark on Mon Jul 28, 2008 4:55 pm

elextro wrote:org minat nasyid mawaddah sbab isi kandungan yg ada dalam bait-bait naysid tu ke atau sbab rsa indah melayan rasa tgk gadis-gadis yg solehah wannabe dlm nasyid tu? sudahla..klau kita dgr nasyid yg prempuan nyanyi kononya utk insaf dan menghayati liriknya yg berunsurkan ketuhanan, tp sebenarnya kita tipu diri sendiri...kita hnya asyik trbuai dgn suara merdu dan kelunakkan suara penasyidnya. bkn dgn mghayati liriknya..ingatlah..ini semua bayangan dan suntikan halus nafsu yg turut disokong oleh syaitan yng selalu cuba mnipu kita supaya kita menganggap diri kita sgt baik apabila mndgr lagu nasyid ini. biarlah golongan wanita sahaja yg mendengar nasyid yg dinyanyikan wanita. byk lagi kaum lelaki yg turut mendendangkan nasyid berunsur ketuhanan. ini cuma pendapat aku je yg diri sndiri pn xbetul. trpulglah pd diri sndiri yg menilai..jika anda menganggap nasyid sbg salah satu agen dakwah, mka sy rsa xperlulah kita nk dgr nasyid yg didndangkan oleh prmpuan sbab smua tu bleh mndtgkn klalaian dan buaian nfsu je..tepuk dada tnya selera..

YEPS..SAYA SETUJU DENGAN TUAN ADMIN

pokshark
Moderator
Moderator

Number of posts : 26
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by abusyubaity on Mon Jul 28, 2008 9:04 pm

Nmpaknya isu jantina n imej identiti penasyid menjadi topik hangat dlm rencana ni..yup..mata bila melihat satu yg indah dan cantik...telinga dihidangkan kealunan suara yg lunak..mmg x dpt dielakkan oleh sifat seorang yg bergelar manusia.Sy setuju ngan pendapat porshark dan tuan guru besar.Sbg manusia, mmg x terlepas dr dihanyut oleh lautan nafsu yg selalu melambung ombaknnya.Ttp perlu juga kita lihat isu kandungan n mesej yg disampaikan.Jgn kita menghukum kump itu atas kerana menampilkan wanita sebagai penggerak nasyidnya...Dan adakah kita hendak mempersoalkan setakat mendengar nasyid sudah di cop budak baik...ada benarnya biarlah perempuan tidak bernasyid atas sebab hukum batasan agama...tapi berilah peluang kpd mereka sebagai seorng muslim yg baik yg ingin menyampaikan dakwah melalui cabang seni yg memang menjadi darah mereka...hanya iman yg kuat dan keikhlasan dari semua pihak termasuk saya,tuan guru besar, dan pokshark yg menjadi garis penduan dlm menentukan mengeai penilaian wanita menyampaikan lagu nasyid...sekir anya terdapat kesilapan n kekurangan...hamba mohon diperbetulkan...Jadilah umat Islam yg baik dan sentiasa bersangka baik... Bak dalam bait-bait lagu mawaddah yg bertajuk: Doa seorng penyanyi

Tuhan jaga hatiku selalu...
Tuhan jagalah hatiku agar,
Tidak riak dengan suaraku..
Biasa bernanyai ini..
Riak payah dielak
Setengah org itulh yg dicari,
Jadilah bidangku ini,
Ibadh kepada-mu..


abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by kink_kuwen on Tue Jul 29, 2008 12:06 am

suara wanita adalah aurat...

_________________
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik!"

Learn New Thing here
GREAT photographer born here
My Connections

kink_kuwen
Mod Leader
Mod Leader

Male
Number of posts : 152
Age : 31
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by abusyubaity on Tue Jul 29, 2008 12:56 am

salam saudaru kink_kuwen,ntuk menjawab persoalan ini mari kita lihat hujah secara naqli dahulu. Di sini ingin aku nak jelaskan bahawa perbahasan samada suara wanita adalah aurat atau tidak belum ada satu ijtihad yang dibuat secara qat’i. Ini bererti pintu ijtihad mengenai isu suara wanita masih dibuka. Kalau kita suluh tentang masalah suara pula, sejauh yang kita lihat dalam Quran dan hadis, belum ada ijtimak ulama mengatakan haram. Dalam Quran atau hadis tidak ada dalil dan nas yang qat’i secara tegas mengatakan haram . Para ulama berijtihad tidak seia sekata. Ada yang membolehkan ada yang tidak membolehkan. Jadi kalau ada banyak pendapat, kita boleh ambil mana-mana pendapat sebab dalam persoalan ijtihad kalau betul dapat dua pahala kalau salah tetap dapat satu pahala. Jadi dalam hal ini kita terima pandangan yang membolehkan suara wanita. Lebih-lebih lagi di sini kita gunakan suara wanita bukan untuk maksiat, bukan untuk gelak ketawa, menggoda lelaki dan melalaikan orang tetapi kita bawa mesej untuk orang kenal Tuhan, cinta dan takutkan Tuhan.
Di sini baru kita faham suara itu salah atau tidak dilihat pada kegunaannya. Kalau salah guna, haramlah kalau betul guna tidaklah haram. Macam tangan juga kalau diguna untuk membantu orang eloklah, tapi kalau tangan itu juga digunakan untuk tempeleng orang, salahlah. Ia bergantung kepada sejauh mana penggunaannya kecuali ada nas yang mengatakan haram. Kalau ada ijmak ulama yang mengatakan suara wanita itu haram maka tentu kita akan ikut, tapi buat masa ini hingga hari ini tidak ada satu ketegasan dalam mengatakan suara tu aurat. Kalau suara wanita boleh dibawa kepada kebaikan, apa salahnya dimanfaatkan. Kalau suara seorang perempuan di kira aurat , maka baca Quran, belajar di universiti, mengajar di sekolah memang tidak bolehlah bagi perempuan. Sedangkan memang digalakkan bersedap-sedap membaca Al-Quran supaya orang tertarik pada Quran.
Tetapi di sini aku tidak bermaksud untuk membahaskan persoalan hukum hakam dengan panjang lebar tetapi apa yang lebih utama aku ingin membawa anda sekalian melihat perkara ini dalam skop yang lebih luas dan utama.
Pertamanya ingin aku nak ucapkan terima kasih kepada mereka yang cukup prihatin mengenai isu suara wanita. Aku kira mereka tentulah terdiri daripada golongan yang sangat hendak menjaga agamanya. Oleh itu marilah kita nilai persoalan ini secara adil dan rasional.Mintak rasional n komen dari rakan lain utk membincang hal ini dgn lebih ilmiah.

abusyubaity
Moderator
Moderator

Male
Number of posts : 34
Age : 30
Hometown : bandar satelit jitra
Registration date : 2008-07-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Mawaddah...who are they???

Post by Sponsored content Today at 5:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum